söndag 28 oktober 2007

Visioner bland molnen


Ullared. En liten håla i Halland som ingen människa hade känt till, om inte en man vid namn Göran Karlsson hade bestämt sig för att göra skillnad. Hans mål var att folk skulle komma med flygplan för att handla i hans butik.. Butiken var när målet uppnåddes visserligen inte längre hans men möjligheten att flyga från Umeå till Ullared har faktiskt funnits.

I går , lönehelg innan det kalla kommer ,hur dum e´man ? åkte jag och vännen I till detta kommersialismens budgetMecka. Alla andra var också där. Och då menar jag alla. Tantarmbågarna var fler än på ett godisregn i december och hur många hälsenor som gick av vet blott vår herre. En av mina, den högra, fick en smäll som tyvärr omöjliggör den fotbollskarriär jag, rent teoretiskt, faktiskt, möjligen, eventuellt skulle kunna ha framför mig. BK Korptantsveteranerna ..eller nåt...
Alltså får man tänka om..
Kundvagn kunde erhållas mot ett leende och en stor liten avgift om man hade turen att råka på någon som hade handlat färdigt. Alla andra vagnar var ..upptagna...
Svensken är en köande varelse... Jo tack .. Vi tränade vårt tålamod där vi stod med vår dyrköpta kundvagnar en solig förmiddag i oktober .. enochenhalv..timme stod vi i kön...alldeles frivilligt..
det gick ju riktigt snabbt tyckte vi när vi betänkte köns omfattning..
Där inne var det värre Att komma fram med dyra vagnen visade sig vara lika svårt som att spela i Superettan.. ibland gick det lite framåt och hoppets låga tändes men lika snabbt fick vi återvända till verkligheten och inse att ..vi får nog stanna här..- om vi har tur. Vi övergav vagnarna och försökte till fots med liten kundkorg , undersöka några av varuhusets alla fynd..
Så småningom efter sådär 5 timmar kom vi fram till kassan där ännu en väntan inleddes..
Alla hade kundvagnar som var knökfulla.. en del hade flera vagnar i samma skick... 93 minuter köade vi för att komma ut...
Hallå ... kvalitetstid... jo det fanns mycket, ..jo , det var billigt...men Nej... aldrig mer...
Men Göran Karlsson som sitter däruppe på ett moln måste känna sig nöjd.. Hur många anställda som får mat på bordet, för att han hade visioner vet jag inte men det känns gott att EN människa kan göra skillnad för så många...

Företag skall gå med vinst... självklart... men de som arbetar för att utöka företagets ,och därmed visionärens, vinst måste också få del... Det räcker inte att ge åsnorna en bonusmorot ibland, därför har jag utgått från att visionären Karlsson hade kollektivavtal, när jag placerade honom på molnet.. Nåt annat finns för mig bara på film...
Filmen jag tänkte på var Videomix- the true story according to....

De anställda får mer pengar med bonussystemet än vad kollektivavtalet skulle ge läser jag i en artikel..... men... vad är då problemet??? Varför måste man stänga butiker om man skriver på ..? Fackets metoder kan man säkert tycka mycket och olika om men för mig känns problemet större att man fortfarande 2007 behöver bråka om det som borde vara självklart....
Företagaren är , enligt annan artikel ,en man med gammal nött kontorsstol och ett kök från typ det glada 80-talet så man förstår hans brydsamma läge...eller...
HD är ju inte precis Se&Hör så jag utgår från att artiklarna speglar det faktiskt sagda.

Vad är tillräcklig vinst? Girighetens ansikte är inte vackert -oavsett på vem det sitter.. Att bygga upp ett företag och förverkliga visioner är fantastiskt.. alla har dock inte samma möjligheter och tror man det, är man mer än lovligt naiv..
Alla kan välja, jo det är sant. men alternativen man har att välja mellan kan vara j-igt olika.

Jag skulle bli förvånad om man vill bita den hand som föder en... Så.. du –företagaren-... värdesätt dina anställda genom att se det lite från deras perspektiv -Det de kunde haft, om de inte var i beroendeställning.... .. Vem vet Du kanske rent av får en ny kontorsstol i julklapp.

Och skulle du komma på andra tankar blir jag, och många andra jag känner, gärna kunder ..igen..
http://landskrona.lny.se/videomix-konflikten-trappas-upp-1475/

Inga kommentarer: