måndag 18 februari 2008

perspektiv

Du kallar mig flera namn jag avstår från att återge men hej själv du stolte svenske skåning .. tack för frågan
På den svarar jag bestämt NEJ. jag tycker naturligtvis inte det är okej att folk blivit misshandlade, våldtagna , rånade och mördade..
att svenskar skulle kunna göra/har gjort sig skyldiga till sådant finns förstås inte på kartan... eller..
Skilj gärna på sak, person, gärning och ursprung..
fem eller 25 galna smålänningar skulle inte ge oss skäl att spränga vare sig Anderstorp eller Jönköpings härad..

Desom drabbats av våld i olika former är inte drabbade av gärnings-männens/-kvinnornas ursprung utan av handlingen..kan jag tro..
Att man sedan måste få ut sin egen ilska är givet.. men ställ in siktet innan du fyrar av mot oskyldiga..och därmed placerar din handling på samma nivå som den du säger dig avsky!
de fem/25 galna däremot .. de ska vi låsa väl om. Och om det dröjer innan nyckeln hittas kanske vi får leva med det..

att uppdatera den lagbok som tycks utgå från den oskuldens tid då alla hade samma syn på rätt och fel.. känns brådskande...

idag är det jag och min vinning före både empati & människovärde...I alla läger
på alla nivåer...
snålblåst & pina..
Det är bra att reagera.. det är bra att tycka..
det är också bra att tänka ett steg till..

kära stolt skånsk svenne..
jag förstår din ilska ..använd den till något konstruktivare än att hata ursprung.. det får ingen av oss välja.. vad vi gör och vart vi går har vi i allafall lite makt över.

Inga kommentarer: