tisdag 26 februari 2008

Försvara The Hygge!


Bloggkramp...kan man ha det? ..i såfall har jag nog haft en släng. .
För en stund lät jag eländet påverka mig och jag sällade mig nästan till neggarna .. Skrev dock aldrig på och kan därför , rak i ryggen, återgå till det som är mer jag.

Jag bor i Landskrona. Varför det?
Varför inte? Utan egen förskyllan :) hamnade jag här under istiden 1986/87 och blev kvar.. Det är en fantastisk stad.
Visserligen har vi lite strulpellar och en socioekonomisk obalans som inte skall förringas men det finns på fler ställen och tillsammans kommer vi så småningom att lösa det.
Tro!
kultur,arkitektur,ett sund..
& förstås ..Landskrona BoIS..God mat och trevliga ställen att äta den på. Utbildningsmöjligheter,musiker inom alla möjliga genrer, småkändisar och super..
en och annan författare,en akademiledamot,-respekt-
duktiga prisbelönade filmare & fotografer & elitidrottare..kreativa, plussitiva glada människor -och några andra-
det verkar vara en bra jordmån ...eller hur?


Jag,relativt sett,fattig- men glad och kry människa har idag tankar på en kampanj... hur, om och med vem-vilka har jag ingen aning om.. men nog i hundan måste man säga ifrån när en av Landskronas fantastiska energistationer ska bort... Jag tänker på Seglarpaviljongen . Ett landmärke..ett vattenhål, en plats för hygge helt enkelt.
Här är alla välkomna. Liten, stor, ung och gammal.. affärsfolket och arbetarna .. vem som helst.. utan krusiduller ..

Vi kan sitta där tillsammans, äta något gott och dryfta livets stora frågor eller bara vara tysta..
The Hygge är grejen. När aprilsolens strålar värmt upp tegelväggen utanför kan jag sitta där och titta på havet...på människorna.
En kall hof eller en kaffe och musik på pratvolym..
en helgkväll med livemusik och glada människor..
och så han själv då... slottsherren Poul.. Alltid ett vänligt ord till alla och en hyggespridare av rang..
Det sägs att det är slut på hygget... att om ett tag kommer ett seglande sällskap kasta vårt hygge överbord och göra något nytt , fräscht och fint


Men behövs det? Vi har ett pumphus och en strandpaviljong och om gud vill och skorna håller kan man säkert äta något på gamla walthers också. Jönsaplan ska bebyggas och nåt flådigt kan säkert få rum även där..
Snälla seglande sällskap tänk till.. det handlar förstås om pengar... det gör det ju alltid... Kanske kan ni öppna upp till er halva och stötta i stället... procent på försäljning kanske? skulle kunna bli guld.. Låtom oss sitta även på havssidan och kom dit ni också.. Det är en fantastisk chans att göra något bra för Landskronaborna. Vill ni inte det?
Nyhamnsfolket, ser redan ut att trivas, så för deras skull tror jag inte ni behöver oroa er. Den gode Poul är en stor människa... inte med ett ord låter han oss besökare veta att man vill förstöra det han ägnat 12 år åt att skapa..
men jag kan som vanligt inte hålla käft..

Inga kommentarer: