söndag 16 november 2008

Blått lagom är bäst!



Ett övergrepp på skåningarna.. jo jag menar det.. feta och dryga sägs vi vara och det ska man från rikshåll ändra på ? Ni har kanske redan noterat det? Det lömska anfallet som nästan obemärkt smugit sig in i vår vardag. Hastigt och olustigt ..på citygross …på netto och gud vet var.. Jag tänker förstås på det arla som inte bara i morgonstund infiltrerar. Harmlöst(?) placerad på vanligt ställe i kyldisken står det där …paketet lagom. Lagom är bäst och gott . lagom har också alltid varit blått medan röd är varningslätt, gul är mini och den starka 3,5:an lyser i varningens orange .
Men hur är det då möjligt att den blå paketen numera innehåller lättmjölk ????
Den stressade landskronabon behöver inte be om ursäkt för sitt misstag. Blått ett slag ett ögonlock i sänder… Färgkoder bör icke hanteras ovarsamt och utsätta medborgarna för risktagande och ofrivilliga dryckesvanor
Arla argumentet har vädrats för och mest emot i vår dagspress . känsligt kapitel och inte alltid lätt att diskutera när känslorna svallar.
Mitt skäl för bojkott är dock enbart sakligt och sprunget ur omtanke om stressade medmänniskor, analfabeter, synsvaga samt redan lagomtjocka, de som icke längre önskar vara lätta, samt de som bör gå ifrån det starka.
Skånemejeriers färgkod har av tradition starkt präglat våra köpvanor. Nu kommer från ingenstans och utifrån dessa nymodigheter som hotar att ta över. Vad kommer detta ha för effekter på mitt Landskrona framgent? Ska inte traditioner värderas och upprätthållas utan inblandning från en suspekt omvärld? Det börjar likna skummjölk. Men passa er om ni rör det som är vårt. VI är inte etnocentriska men…
Bevara mejerikylens färgkod skånsk!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket rörigt, detta tilltag. Jag, som ju kommer från Norrland, är extra förvirrad, ty jag är uppväxt med blå minimjölk, gul lättmjölk, röd mellanmjölk och grön standardmjölk. Fick sedan skola om mig när jag flyttade till huvudstaden (Arlarike), och sedan återigen börja om på ruta ett efter det att jag anlänt till denna bördiga lilla udde. Och nu måste jag alltså lära om på nytt? Förvisso sitter Arlas färgkoder nånstans i bakhuvudet, men ändå. Här borde EU rycka in och tvinga fram en normalisering av mejeriproduktsförpackningarna, så här får det bara inte fortsätta. Tänk bara på baaarnen.

Anonym sa...

Mitt liv blev från och med fredagen lättar. Kanske ett ödets nyck. Men man lär så länge man lever, så jag hoppas på bättre lycka nästa gång.

Ursula sa...

nu blev jag orolig! mejla mig gärna..
uruzla@hotmail.com

Anonym sa...

Du behöver inte bli orolig. Allt är mjölkens fel. Eller färgen.Jag tog också fel. Och ödet vill väl att jag går ner några kilo eller två. Inget annat har hänt. Allt är bra på hemmafronten, elller åtminstone bättre.

Ursula sa...

men gud så gott att höra! samma öde vill åt oss båda då...inte helt grundlöst i mitt fall..men lyssnar jag...nope!