måndag 10 september 2007

Tidig morgon ...

Lugnet efter morgonrusningen gör mig sällskap tillsammans med katten.
Har gått igenom obligatoriet; mina mail, direkten, hd, blocket, och bloggosoferna. Idag hittade jag en ny bekantskap vars inlägg jag läste från nu till då med stort intresse. Ett vackert språk med innehåll! http://jonasbergh.blogspot.com/ To be recommended!!
Till dessa superlativer kan läggas att författaren verkar ha ett hjärta randigt liksom mitt..

Det innebär nya planer för denna min ”lediga dag”. Planenligt skall kurslitteratur inmatas för att senare behandlas och värderas men ödet vill annorlunda och jag skall istället ge mig ut i höstrusket och skaffa En sång för Sonny och Karola. Kurslitteratur kan läsas även nattetid.
I himmelriket, (läs koloni) har det börjat höstas, Den lilla pilsnerochrabarbersaftsbersån har blivit utrymme för skräphög. Här ligger nu de 36 år gamla cypresserna som var små och förmodligen trädgårdstrendiga dånångång. De har ,alla sju, fått ge vika för solljus, fogsvans och mankraft. Nu ser man inte bara ljuset utan också huset.. Ett kryss till på listan! Jordfräs besökte det alldeles för stora grönsakslandet och helt utan eu-stöd har vi bestämt oss för att lägga halva i träda. En go´ gräsplätt att njuta av är fullt i klass med både nypotatis och morötter. En ypperlig måndag att kasta gräsfrö på , hade jag bestämt mig för. Men vinden tänkte annat och jag vet när jag inte kan vinna.
Vinna önskar jag att de randiga klarar på torsdag när det är tid igen. En domare som är ...domare.. hoppas jag också på. Sundsvall brukar inte spela kul fotboll men det är de som kommer så vi får gilla läget. Inte många matcher kvar och tjocka tanten är beredd. Visserligen sprang ingen förbi i tabellen under helgen men..
Tro hopp & BoIS som jag brukar säga..
Skum den som ger sig..

Högskolan tar och högskolan ger.. Den här kursen får vi möjlighet att delta i ett projekt kring språkutveckling. I consider it en gåva! Ska tillsammans med N förbereda besök i det som är en del av vardagen för nyanlända flyktingbarn. Skolan. Mottagningsenheten i Malmö har skolverksamhet för dessa barn som till antalet ständigt blir fler. En del av dessa barn är ensamkommande. Ett förfärligt ord som, när funderar över dess innebörd, skapar ångest. Att föreställa sig att ens barn ensamma ska fly till ett annat land, (ibland lika främmande som om vore det en annan planet) utan någon vän/bekant/familj alls..
Detta efter att ha upplevt trauma och/eller tortyr, Jo man torterar barn!! Faktiskt! Och inte är det ovanligt heller. I Malmö finns en hel avdelning på BUP, för krigs och tortyrskadade..
Dessa barn är en del av de paket som de bruna tomtarna i L-a vill returnera till avsändarna
Man blir galen ...

Inga kommentarer: