onsdag 12 september 2007


En billigt rund matta , en collagetröja, en katt-transbort- annonsspråket kan, om man vill se det, vara både fantastiskt och underhållande,
Min gamla svensk(a!)lärare hade förmodligen fått krupp.

Jag tycker formuleringarna kan vara både halsbrytande nya och fullständigt...logiska och de illustrerar i mångt och mycket, samtiden.


Det kallas utveckling även när man omvecklar, invecklar och avvecklar. Annars gingo vi alla fortfarande på samma stigar. Emedan, ehuru, därest och eljest är idag exotiska inslag som knappast används av gemene man , kanske inte ens av gemena män *s*
Lika obegripligt språk för dagens teens som en annons på blocket kan vara för en lagom tjock och genomklok som jag .. eller vad sägs om ...


Halloj, scammers, försök inte ensVill byta min väldigt fina healing druid som jag har tröttnat på helt enkelt av anledningen att guilden jag var med i disbandade för några dagar sen p.g.a slack.”


Understundom funderar man..

Hur lotsar man dagens elever till goda kunskaper i svenska om detta är deras språk? Vilka vägar går man? En sak känns ganska klar.. man måste ta en annan väg än den man själv trampat. Ganska självklart egentligen.
Min skolstig., den som skulle hjälpa mig i VärldenochVerkligheten, som den såg ut då, kan rimligen inte vara samma stig idag eftersom VärldenochVerkligheten inte stått stilla och väntat...
Lite otryggt att gå före och inte veta vad man trampar i, men samtidigt spännande och stimulerande. Att inte längre vara , åtminstone lite , säker på vad som kommer att vara nödvändig kunskap i framtiden, är också det nytt för dagens pedagoger. Inställning och människosyn, engagemang,hjärta och plussitivitet är några nycklar.
En annan kan vara att tänka på att man kan vara mycket större på insidan än vad utsidan ger sken av.. stora tankar ryms ofta i små förpackningar.
Lyssna...
Att vara pedagog..
Det ställer stora krav... Ändå tänker jag mig kunna bli en bra sådan. Förmätet? Jo men det kostar jag på mig åtminstone en dröm i livet.



en annan dröm..-lite mindre och här och nu-..är att Sundsvall lämnar kommunen utan poäng i morgon kväll.

TRO!

Inga kommentarer: