onsdag 28 januari 2009

Hallå?


Skepp Ohoj..Men Hallå…
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4281069.ab
Så kan man väl inte göra..hur skulle det se ut om vuxna människor fick välja namn bara sådär… Även om det förstås vore praktiskt när man arbetar inom skolan att heta Hallå… eller Öhkom-hit
Möjligen kan också Jag fungera .
Jag… tror att det i mitt undermedvetna närts en längtan att heta Just- så…
Mer än en gång har jag kommit på mig med att säga – Hej, det är bara Jag… .
Alldeles solklart skulle många känna sig lättade. Tänk att få tilltala personer med deras rätta namn. Då tänker jag inte enbart på Kålhuvud, Pucko och Arsle som idag kan ses som invektiv men som när valfriheten inträder plötsligt skulle kunna ta klivet in i finrummet. Vill herr Arsle inte sitta ner?

Mina tankar går dessutom till de lite underskattade dubbelnamnen. Dessa kunde då få ett uppsving. Eller-Hur, Jomen -Visst och Trad-Tage kunde göra Ulla-Britt, Lars-Ahmed , Fy-Hundan och Kary-Åke sällskap.
Fatta-ru och Muckarduva har en lite lätt exotisk klang . Kanske något för attentionsökande offentliga personer eller mammochpappartister att ha som alternativ. Muckarduva Reinfeldt ,Fatta-ru Sahlin. Eller Komigen Zelmerlöv

Vembryr-sig ….Hej-älskling

Men... Hallå…?

Inga kommentarer: