tisdag 21 augusti 2007

Det är likadant för alla


Vi är olika...

Ibland glömmer man att läsare har tolkningsföreträde. Det jag skriver kan av två läsare uppfattas och tolkas alldeles väldigt olika, beroende på deras dagsform,erfarenheter och.. vad vet jag.

Det någon uppfattar som äkta blir för någon annan ironi.

Vill för tydlighetens skull klargöra att jag aldrig använder ordet tack i sammanhang som ämnas vara ironiska.

Mina tack kommer från den randiga centralen till vänster.


Men det är olika..


Vår stad är vacker

här tar jag som inflyttad mig friheter, Efter 20 år kallar jag det min stad men för någon kanske det inte räcker med 20..Vem bestämmer ? När är man en del av en stad? Är mina barn som är födda här landskroniter eller landskronabor? Eller kanske , på grund av mina blekingska rötter , något helt annat?


Att vara Landskronit har högre status än att vara Landskronabo. Varför och vad som kategoriserar är jag osäker på. Räcker det att vara född i Landskrona för att vara landskronit eller är det stamtavlan som gäller?


I det som en gång hette Norrestad, finns "gårdar" med högre status än andra. När man lyssnar på de som bor där verkar avståndet till centrum spela roll. Följdaktligen är det "bättre" att bo i Pilängen än på Koppargården även om de alla hävdar att just "deras gård" är den bästa . Det man känner till är det man tycker om..

Att Borstahusen flyttat allt längre in i stan och numera , enligt boende där, även omfattar västra fäladen är väl också det någon form av statustänk..

det olika är likadant


261.. det är det som förenar oss. En del av ett postnummer, som talar om att vi iallafall samtliga har huvuddelen av vår skönhetssömn i samma kommun.

Är det mer än så?

..261 är kärlek...

Emilush( och hans vänner) har skrivit texten som tillsammans med musiken ger, åtminstone mig, glädje och stolthet över att få vara en del i tvåasexaetta..

Eftersom budskapet är positivt är uppmärksamheten kring den en promille av ett annat riksbekant emilush och caustic-stycke.

...synd..

för om man står på IP en afton i augusti och klockan ännu ej blivit Alve, men resultatet ändå är OK och på gång.

Det finns hopp och ännu en halvlek.

Vädrets makter är med och klackarna är , om inte i taket, så iallafall i väster och på engelska..


-då är det vackert


-261 är kärlek!



Inga kommentarer: