lördag 27 september 2008

Vi...


Soluppgång L-a style




Vi..
vi som känner starkt för lejonklippta pudlars utsatthet
Vi som anser att glaset är halvfullt
Vi som bär randiga tröjor eller vi som samlar på gröt..
Höra till…
Det vi känner igen och kan identifiera oss med -inte det främmande obekanta - är det vi ser som positivt. Bejsik Pyssskologi..
Och flockdjuret människa söker alltid tillhörafaktorer..


Har på senare tid mött måååånga I min vackra stad som delar värld med mig… malmöhögskolavärlden menar jag… vissa modell ännu äldre andra yngre än så.. män kvinnor av olika ursprung som när jag på det där hemliga visomhörihopviset leende nickar till hälsning , skiner upp och bekräftar.. hejhej du likasinnade…
Glad och varm i hjärtat över de fantastiska möjligheter vi har att få studera på högskolenivå i vårt land.. inte avgör vare sig kön klass eller etnicitet.. ånej! Demokrati och visioner..det har vi ännu kvar .. Min orubbliga tro på människans förmåga stärks.


På överskottsbolaget handlade vi tvättmedel jag och den äldre mannen som var mörkare än jag.. MalmöHögskolakassen i miljövänligareänplast-textil hängde nonchalant på hans handled och vi hälsade på varandra så där som vi gör..Vi som är eller har varit högskolestudenter i "Har du sett Malmö har du sett världen"


Den unga tjejen med barnvagn handlade mjölk på Citygross och för att markera vår samhörighet log hon tillbaka när jag hälsade och sa ett glatt hej när hon stoppade sina varor i textilkassen. Utanför stod två damer i 60 årsåldern glatt diskuterande om Lillbabs och hennes fantastiska schovvv som strax skall bli aktuell in L-a.

Eftersom de båda har vårt märke kan jag inte låta bli att överhöra lite grann av deras konversation…Jo..på teatern i morgon.. visst ska vi gå .. det är skönt med lite redig musik inte bara sånt där dunkadunka .. och man sliper se kalsipperna i ryggslutet.. fy va äcklit´att di inte skäms….
Och ja- jag kan bara hålla med för man kan säga en del om LillBabs och musiken men kalsipper i ryggslutet det slipper man se.

Jag powergår utan stavar i riktning mot nyahemma och när jag passerar torget är det flera studenter även där.. i vår workingclasstown där ingen skola förhäva sig eller blir förläst utan ha ett redigtjobb o göra rätt för sig..och så är de/vi så många. .. förundrad vandrar jag förbi monument över svunna tider -då när brunsåsen ännu inte bränt i botten , några rörliga tvåbenta och andra mer cementerade .

När jag kommer hem står sonen i köket och plockar upp lite varor som han handlat hos
”turken”. Ser ut att bli trevlig fika i eftermiddag.. men..vad är det för kasse han har tonöringen…står det inte …
Jo det gör det

Malmö högskola i svart på vit botten och den röda loggan kontrasterar så fint..
Jo..jag köpte den här kassen i stället för en plastpåse. Den kostade visserligen en tia men den är ju bättre för miljön eller hur….sa han
Han som delar värld med mig…

..vi som är högskolestudenter i "Har du sett Malmö har du sett världen"

Inga kommentarer: